האחד הוא אחד מ"תארי השלילה"
של האל, שמהם ניתן ללמוד על מהותו של האחד. ריכוז של תארים שכאלה מופיע בפיוט
"אדון עולם". בתמצית ניתן לומר שהאחד מאופיין שם כ"לא שניים":
א. וְהוּא אֶחָד וְאֵין שֵׁנִי /
לְהַמְשִׁילוֹ לְהַחְבִּירָה
ב. המאפיין העיקרי של השניים הוא
הניגודיות. ראשון ואחרון הם ניגודים. האל הוא שלמות שכוללת את הניגודים האלה באופן
שאין הבדל ביניהם. הוא גם זה וגם זה, והוא לא זה ולא זה.
וְהוּא רִאשׁוֹן וְהוּא אַחֲרוֹן /
לְכָל חֹמֶר וּלְכָל צוּרָה
בְּלִי רֵאשִׁית בְּלִי תַכְלִית /
וְלוֹ הָעֹז וְהַמִּשְׂרָה
ג. השוואה היא פעולה שנעשית בין שני
גורמים. אי אפשר לומר שמשהו דומה למשהו בלי שיהיו שני משהו. אי אפשר למדוד או
להעריך מי גדול יותר ומי קטן יותר בלי שיהיו שני משהו. אי אפשר לדעת שמשהו השתנה
בלי להשוות אותו למה שהיה קודם:
בְּלִי עֵרֶךְ בְּלִי דִּמְיוֹן /
בְּלִי שִׁנּוּי וּתְמוּרָה.
ד. האחד הוא שלם ואין לו חלקים שמהם הוא
מחובר. לעומת זאת השניים מורכב משני אחדים מפורדים שחברו להם יחד:
בְּלִי חִבּוּר בְּלִי פֵרוּד / גְּדוֹל
כּוֹחַ וּגְבוּרָה.
שמן של סדרות המספרים הזוגיים והאי
זוגיים (הפרדיים) מעיד על מקורם מהשניים, שהרי זוג מורכב משני אחדים, ומתחלק
לשניים בעוד שהפרדי הוא זה שאינו מתחלק לשניים.
ה. האחד הוא לבד (בפיוט: "לְבַדּוֹ
יִמְלֹךְ נוֹרָא"), כלומר איננו ריבוי. הריבוי מתחיל משניים. הרעיון הזה
מופיע פעמים רבות בתנ"ך, למשל: בשמות כ, ג: "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים
אֲחֵרִים עַל-פָּנָי".
ו. האחד הוא מעל לזמן, שהרי עבר ועתיד
בהיותם ניגודים הם מאפיינים של השניים, בעוד שהאחד הוא "לא שניים":
וְהוּא הָיָה וְהוּא הוֹוֶה / וְהוּא
יִהְיֶה בְּתִפְאָרָה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה