יום ראשון, 4 בפברואר 2018

המשמעות הפילוסופית של תאי הגזע העובריים

אחד מראשוני הפילוסופים, דמוקריטוס, ניבא שהעולם מורכב מחלקים פשוטים שאינם ניתנים לפירוק. לא הייתה לו הוכחה לכך, ווודאות היא מושג שתלוי בהוכחה.

הפיסיקה לא הצליחה עד לרגע זה לספק לדמוקריטוס את ההוכחה שהייתה חסרה לו, שהרי האטום, למרות ששמו מציין שאינו ניתן לחלוקה, מתחלק לעוד המוני חלקיקים, והחלקיק שממנו מורכבים כל שאר החלקיקים, אם יש כזה, עדיין לא נתגלה.

אבל את נבואתו של דמוקריטוס הגשימו הביולוגים כאשר גילו, בעשרות השנים האחרונות, שמתאי הגזע העובריים ניתן ליצור את כל סוגי התאים שבגוף, כגון: תאי עצב, תאי עור, תאי שריר ותאי דם.

בדרך כלל מבינים את נבואתו של דמוקריטוס בהקשר של הפיסיקה, אבל דמוקריטוס לא היה פיזיקאי- הוא היה פילוסוף שהושפע מן הפיתגוראים. הפיתגוראים הבינו שהעולם מורכב ממספרים, ושכל המספרים מורכבים מן המספר אחד, שאינו ניתן לחלוקה למספרים שלמים. אצל הפיתגוראים עוד לא הייתה הפרדה בין מתמטיקה לגיאומטריה, בין מספרים לצורות. האחד היה זהה אצלם לנקודה. הנקודה הייתה לבנת היסוד הבלתי ניתנת לחלוקה שממנה הורכבו כל הצורות.

אינני יודע אם הביולוגים שגילו את תאי הגזע העובריים הבינו שהם סיפקו לדמוקריטוס את ההוכחה שהייתה חסרה לו, אבל מרגע שפרסמו את תגליתם יש לנו, לראשונה בתולדות האנושות, בסיס פשוט שמרכיב את כל סוגי החיים המסובכים. איזו נחמה!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה