יום חמישי, 13 במרץ 2014

תשע כגלגל




(בהמשך למה שכתבתי כבר על "מספרים ומעלות"  ועל גלגול נשמות").
כאשר משווים את שמות המספרים בערבית לשמות המספרים בעברית:
סִפְר, וַאחַד, תְ'נֵין, תַלַאתֵה, אַרְבַּעֵה, חַ'מְסֵה, סִתֵّה, סַבְּעֵה, תַמַאנְיֵה, תִסְעֵה, עַשַׁרָה, בולטת לעין התחלפות השי"ן העברית בת"יו הערבית (תְ'נֵין, תַלַאתֵה, סִתֵّה, תַמַאנְיֵה).  לאור זאת סביר להניח שהמקור לשם האות היוונית התשיעית תטא בשם המספר העברי תשע, או באות התשיעית באלפבית הפיניקי, "טת", שמשמעותה גלגל. יתכן אפילו שהאות "טת" ומשמעותה התגלגלו איכשהו למילה הצרפתית tête  שמשמעותה ראש, שהיא מילה נרדפת לגולגולת, שמקורה בגלגל. ודרך אגב  גם האות פי F)), שמציינת את היחס הקבוע בין היקף המעגל לקוטרו, מקורה בפ"א העברית, או ב- פֵּה הפיניקית.
וכל ההקדמה הזאת נועדה להבליט את הזיקה שבין מספר תשע לבין הגלגל או המעגל, שכן יש בו במעגל 360 מעלות וסכום הספרות של 360 הוא 9, וקוטרו של המעגל חוצה אותן ל 180 מעלות, כאשר סכום הספרות של 180 הוא 9, והקוטר המאונך לו חוצה את 180 המעלות ל- 90 מעלות, וסכום הספרות של 90 הוא תשע, וחוצה הזווית חוצה את 90 המעלות ל-45 מעלות, שסכומן 9, ורק ל2 ול-7 אין מקום בסדרה הזאת, אבל ניתן אולי לראות בהן רמז ל-22 חלקי שבע של האות פי F)) שמציינת את היחס הקבוע בין היקף המעגל לקוטרו.

בנוסף לכל אלה התשע קודם לעשר כמו שהאפס קודם לאחד. כאשר מוסיפים אפס או תשע למספר כלשהו אותו מספר שומר על עצמאותו (מה שנקרא גלגול, כמו 3 ועוד 9 = 12 שסכום הספרות שלו 3). כלומר, יש בתשע איזה דמיון ב"אופי" לאפס, שהוא, כידוע עגול. גם בצורה הגרפית של 9 ניתן לראות מין הכלאה של אחד ואפס, או לחילופין, ספירלה, שהיא סוג של עיגול שמוליד מעליו עוד ועוד עיגולים, כמו שהתשע מסיים את העיגול של תשע הספרות הראשונות ומיד אחריו מתחיל העשר, וה- 19 מסיים את העיגול השני של תשע הספרות, ומיד אחריו מתחיל העשרים, וכן הלאה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה