יום שישי, 25 באפריל 2014

מספרים מרכיבים ומספרים מורכבים

הבינרי שבעשרוני
אפס ואחד על קוביות סוכר
וקראתי לתמונה מתיקותיקה,
כי היא מבטאת את המתיקות שבמתמטיקה

אחד מרכיב את 10, 11, 100, 1000, 10000 וכן הלאה
שנים מרכיב את 12, 20, 200 וכן הלאה, אבל המילה שנים לפי הסיומת שלה מצביעה לכאורה על זה ששנים הוא לא רק מספר מרכיב אלא גם מספר מורכב, כמו שהאופן מרכיב את האופניים.
3-9 הם מספרים מרכיבים.
10 בספרות נראה מספר מורכב מאחד ומאפס, ואנחנו גם יודעים שהוא הגלגול הראשון של אחד, אבל המילה עשר איננה מעידה על היותו מספר מורכב. עשר מרכיב את עשרים, שהיה צריך להיקרא עֶשְרַיִם כי הוא הצורה הזוגית של עשר.
100 בספרות מורכב מאחד ומאפסים, וכך גם  אלף, ריבוא או רבבה, ומיליון, אבל שמות המספרים האלה אינם מעידים על היותם מורכבים, והם מרכיבים את המספרים שמעליהם, כמו 101, 1002, 10003 וכן הלאה.
בספר יצירה מדובר על עשר ולא תשע, עשר ולא אחד עשרה. מחבר ספר יצירה לא הכיר את האפס, שנתגלה בהודו מאות שנים אחרי פרסום ספרו. כך שברור שמדובר שם על אחד עד עשר ולא על אפס עד תשע. המספר אחד-עשרה ברור שהוא מספר שמורכב מעשר ומאחד, אבל עשר, לפי ספר יצירה, הוא מספר מרכיב, ממש כמו אחד עד תשע.
מסתבר, לפיכך, שיש פער בין הצגת המספרים במילים לבין הצגתם בספרות. שמות המספרים שאחרי עשר מלמדים על מרכיביהם, מלבד המאה האלף הרבבה והמיליון, שלא ניתן להבין מהם ממה הם מורכבים, למרות שבתצוגת הספרות שלהם ברור לגמרי שמקורם באחד ובאפס.

נוסיף רק שבאנגלית העשרים מקורו בשניים (Twenty), ובעברית, לעומת זאת, מקורו בעשר.
***
ובניסוח אחר:
כל המספרים מורכבים מאחד
חצי מהמספרים מורכבים מ-2 (זוגיים)
שליש מהמספרים מורכבים מ-3 (זרם 3-6-9)
כל העשרות מורכבות מחמש

   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה