יום רביעי, 5 בפברואר 2014

הבקר של ארכימדס והצאן של לבן



הסיפור אודות פתרונו של יעקב לבעיית שכרו בעבור רעיית עדרי לבן (בראשית ל- לא) דומה במידת מה לבעיית הבקר של ארכימדס. בשני הסיפורים מופיעים עדרים, ביווני- עדר של בקר, בעברי- עדר של צאן. בשני הסיפורים מחולקים העדרים לפי צבעים וצורות, ובשניהם נזכרים לבנים ונקודים. בסיפור היווני יש גם חלוקה לזכרים ולנקבות. בסיפור היווני הבקר שייך לאל השמש. בסיפור העברי הצאן שייך ברובו, בסופו של דבר ליעקב, שמופיע כשמש בחלום יוסף (בראשית לז ט).

בשני הסיפורים יש בעיה חשבונית שפתרונה מצריך חכמה יוצאת דופן. בסיפור של ארכימדס צריך לפתור בעיה בשמונה נעלמים, והחישוב כל כך מסובך שלקח כאלפיים שנה עד לפתרון. בסיפור של יעקב יש בעיה חשבונית של הסתברות [1]: איך להפוך את בעלי הצבעים והצורות הנדירים לשכיחים, או בניסוח אחר - איך להפוך את המיעוט לרוב. הבעיה היוונית מוצעת לציבור הרחב לפתרון, ומרגע שנפתרה על ידי פותר אחד יכולים גם אחרים לפתור אותה. הבעיה העברית מוצעת רק ליעקב, והדרך שבה פתר את הבעיה, ככל הנראה, אינה ניתנת לחיקוי. 
=
[1] לפי הפירוש של ד"ר אברהם אבן עזרא "יעקב וצאן לבן"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה