יום שלישי, 10 בדצמבר 2013

מספרים ומעלות






גלגל היא מילה נרדפת לעיגול ולמעגל, ורבי אברהם אבן עזרא, בן המאה ה-12,השתמש בספרו "ספר המספר" בגלגל כמילה נרדפת לספרה אפס, שצורתה צורת עיגול.
סכום המעלות בעיגול, 360, ערכו בגימטריה תשע, ומיוצגות ב 360 כל עשר הספרות, מאפס ועד תשע:
3+6+0=9. זו, אולי, אחת הסיבות לכך שהמעגל מסמל שלמות, כוליות, וחזרה אינסופית.

מפליא שאם מחלקים 360 לשניים שוב ושוב ערכן של התוצאות אף הוא תשע:

360:2=180=9
180:2=90=9
90:2=45=9
45:2=22.5=9
22.5:2=11.25=9
מעלה היא מילה נרדפת למדרגה. מכאן באה גם המשמעות שלה כיחידת מידה למדידת גודל של זווית של מעגל. בדרך כלל מסבירים את הביטוי המקראי שיר המעלות כשיר שהיו הלוויים שרים על מדרגות המקדש, אבל בתהילים פרק קכ"א פסוק א הביטוי אינו שיר המעלות אלא שִׁיר לַמַּעֲלוֹת, והפירוש לעיל אינו מתאים במיוחד. לעומת זאת, אם מתבוננים בתנ"ך כצופן לתורת המספרים ניתן לפרש את המעלות שבביטוי  "שיר המעלות" כמעלות של מעגל. וחיזוק לפירוש זה אני מוצא בצל שנע על מעלות אחז (ישעיהו לח ח) שהיו, לפי פירוש רש"י: "כמין מדרגות עשויות כנגד החמה לבחון בהם שעות היום כעין אורלוגין [שעון] שעושין האומנין".
*
הקשר שבין המספר תשע לבין העיגול מופיע גם ברעיון על ל"ו צדיקים, (בתנ"ך הרעיון הזה בא לידי ביטוי בישעיהו כו ז:אֹרַח לַצַּדִּיק מֵישָׁרִים יָשָׁר מַעְגַּל צַדִּיק תְּפַלֵּס; ובתהילים כג,ג: נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי צֶדֶק לְמַעַן שְׁמוֹ) למ"ד ערכה המצומצם 3 ועוד וא"ו (6): 3+6=9
*
המילה גלגל ערכה בגימטריה 12
ג=3
ל=30
ג=3
ל=30
כך שהיא מורכבת בעצם מארבע שלשות, מה שמדגיש את יכולת ההתחלקות יוצאת הדופן של ה-12. למילה גלגל חשיבות מיוחדת אצל חכמי ישראל בימי הביניים, והיא משמשת אצלם בין היתר גם כקיצור של "גלגל המזלות", שהעסיק אותם רבות בפילוסופיה היהודית באסטרולוגיה ובשירה.
להלן קטע בנושא זה מ"ספר המספר" של הראב"ע, מתחילת הפרק השני העוסק בפעולת החילוק:
"ודע כי חכמי המזלות חילקו הגלגל לשנים עשר חלקים. ועשו זה בעבור ששנת השמש י"ב חדשי לבנה. ואין חשבון קטן מי"ב [קטן מ 12] שיש לו חלקים רבים כמוה, כי יש לו אחדים שלמים בחציו ושלישיתו ורביעיתו ושישיתו... וחילקו המזל לשלושים מעלות, כי זה המזל יש לו חלקים שלמים יותר מי"ב, כי יש לו חצי, ושלישית, וחמישית, וששית, ושמינית, ועשירית. והנה עלה מספר מעלות הגלגל ש"ס [360], וזה המספר קרוב לימות החמה, ויש לו חצי, ושלישית, ורביעית, וחמישית, ושישית, ושמינית, ותשיעית, ועשירית - והנה לא יחסר לו רק השביעית; וכאשר תכפול זה המספר [360] על ז' יהיה העולה אלפיים ותק"כ [2520] וזה החשבון כולל כל החלקים עד עשרה".  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה