יום שני, 2 בדצמבר 2013

יחסים בין מספרים - הניגודים שלם וחלק


המספרים נוצרו כמענה לצורך במניית דברים. דברים אלה יכולים להיות מוחשיים כמו אפונים בכפית, או מופשטים כמו הימים שחלפו על רובינזון קרוזו. כשאנחנו חורטים על קליפה של עץ קו במקום יום או במקום אפון, אנחנו עושים הפשטה. הקו המופשט כוחו יפה לכל נספר שנשים במקום האפונה או היום.
*
סימן אחד מייצג דבר אחד, תשעה סימנים מייצגים תשעה דברים. שיטה זו לא נוחה כשצריך לייצג עשרות או מאות או אלפי דברים, ולכן המצאנו סימנים מקצרים, שכל אחד מהם מייצג קבוצה מוסכמת של דברים רבים. וכך אנחנו יכולים ביעילות ובפשטות לסמן עשרה דברים בסימן אחד, ה-X הרומי, או הספרות 10, לסמן מאה דברים בסימן אחר, לסמן אלף דברים בסימן אחר.
השלם 5 יש לו 5 חלקים והוא מייצג אותם, כמו שהשלם עם ישראל יש לו מאה ועשרים חלקים, שמיוצגים על ידי קבוצת החברים המתכנסים בבניין הכנסת. אילו היינו מביאים לשם את כל העם לכל הצבעה מי היה עובד?  מביאים לשם רק 120 איש- פתרון יעיל, פשוט ונוח.
*
כל מספר מייצג קבוצה של דברים. הוא הגבול שמקיף אותם, כמו שקית ניילון שקופה. אם שופכים את קבוצת חמשת האפונים שעל הכפית לסיר, וחוזרים על הפעולה הזאת שוב ושוב, האפונים שהצטברו בסיר יוצרים קבוצה חדשה, וכל הגבולות המופשטים שהיו ביניהם מתבטלים, וכך החמש עשרה הוא קבוצה אחת שמורכבת מהתוכן של שלש שקיות ניילון שקופות שבכל אחת מהן היו חמש אפונים, אבל השקיות נשארו מחוץ לסיר.  זוהי המחשה של פעולת החישוב שנקראת חיבור.
*

שעה היא חלק מיום (שהוא השלם של שעה) שהוא חלק משבוע (שהוא השלם של יום) שהוא  חלק מחודש (שהוא השלם של שבוע) שהוא חלק משנה וכן הלאה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה