יום שבת, 9 בנובמבר 2013

מספרים בשימוש יום יומי

השימוש העיקרי במספרים הוא למנייה (מספרים מונים) לסידור (מספרים סודרים) ולחישוב (של מספרים מונים)באמצעות פעולות החשבון, שהבסיסיות שבהן: חיבור חיסור כפל וחילוק. 

מספרי הבתים בישראל מחולקים כך שצד אחד של הרחוב מקבל מספרים זוגיים, והצד שמולו מקבל מספרים אי זוגיים (פרט), אבל מנין השמות זוג ופרט?

יעקב עציון במילון השפה העברית שלו מסביר: "מקור המילים זוג ופרד בהקשרם המתמטי הינו בימי הביניים בתרגום מן הערבית, שבה הזוגי נקרא "זַוְג'", והאי זוגי נקרא "פַרְד". בכתבי הראשונים נמצאים לרוב המושגים "זוג ונפרד", וישנו גם הכינוי "פרד" למספר אי-זוגי". 

יש שפה מיוחדת לספירה גברית ושפה מיוחדת לספירה נשית (אחד/אחת, שנים/שתים...) - מדוע? 


מעניין שגם אצל הפיתגוראים, לפני למעלה מאלפיים שנה, זיהו את המספרים הזוגיים עם נשים, עם צד שמאל, ועם תכונות אנושיות שליליות, ואת האי זוגיים עם גברים, עם צד ימין ועם תכונות אנושיות חיוביות. זיהוי של צד עם מספר ניתן לראות גם בעובדה שעשר האצבעות שלנו מתחלקות לחמש בימין וחמש בשמאל. הד לכך בפסוק: לֵב חָכָם לִימִינוֹ וְלֵב כְּסִיל לִשְׂמֹאלוֹ (קהלת י, ב), שהרי בגימטריה מצומצמת סכום הספרות של "לב" הוא חמש" (למ"ד=3, בי"ת = 2).   


מספר כתג מחיר


אזורי החיוג בישראל מחולקים למספרים: ירושלים -02, ת"א 03 וכן הלאה. ראו ניקוי ראש - מזמור לאזור: ורק ירושלים 02





משתמשים במספרים באמצעי מדידה כמו:

שעון (מד זמן), שעון מים, שעון חשמל, ספידומטר (מד מהירות), תרמומטר (מד חום), ברומטר (מד לחץ), מאזניים, מד גובה, מכונה לספירת שטרות כסף, כוס מדידה, מד זווית, מד דלק... שערי מניות, מדד המחירים לצרכן.



2 תגובות:

  1. Sabina Saad wrote:
    בהצלחה! מעניין מאוד. אני חושבת שאנו המין היחידי שמשתמש במודע במספרים. ללא מספרים לא היינו ממציאים את הכסף, שלפי הבנתי הוא השולט בחיים. מחליט על חיים ומוות,גורם למלחמות, ואין דבר שלא נגוע בו‎.

    השבמחק
  2. צילמו שלושה אריות בורחים לאחר שהותקפו על ידי שלושה אריות. אחר כך השמיעו להם שאגות של שני אריות ברמקולים והם תקפו לכיוון שממנו נשמעו הקולות. מזה הבינו שאריות יודעים לספור מצוין.

    השבמחק