יום שלישי, 19 בנובמבר 2013

מלים שלא נראות כמו מלים של מספר


המספר הוא תשובה לשתי שאלות יסוד: האחת היא כמה והשנייה היא מתי. "כמה" מורכבת בעצם משתי מלים: כמו מה, שמשמעותן: כמו איזה מספר. כשרוצים לדעת גיל של מישהו שואלים אותו: בן כמה אתה.
ספר במדבר נקרא באנגלית ספר המספרים, book of numbers, בגלל שהוא פותח בצווי של האל למשה לערוך מפקד אוכלוסין של בני ישראל:..." בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם.  מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כָּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם"... המפקד נועד לענות על השאלה כמה אנשים מעל לגיל עשרים יש בעם ישראל במדבר. (המילה אוכלוסין מקורה ביוונית ומשמעותה המון אדם, כמות גדולה של אנשים).

פעולת החילוק נועדה לענות על השאלה כמה חלקים יש למספר מסוים, וכמה אחדים יש בכל חלק.
עשר לחלק לשתים משמעו שכאשר יש לעשר שני חלקים כל אחד מהם מכיל חמישה אחדים. 

כמה כולל גם כשאלת משנה את המדידה, שהיא ניסיון לענות על השאלה מה גודלו של דבר מסוים. כששואלים מה המרחק מעיר מסוימת לעיר מסוימת שואלים בעצם כמה קילומטרים יש ביניהן, והתשובה היא במספר. המילה ממד מצביעה על מה שניתן למדידה: אורך, רוחב, גובה, וכן: משקל, מהירות, כסף וכיוצא באלה.


בתנ"ך יש הבחנה בין מה שניתן למדידה לבין מה שאינו ניתן למדידה.
ניתן למדידה: "ושאר עץ יערו מספר יהיו ונער יכתבם." (ישעיהו י יט)


שאינו ניתן למדידה: וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ. (בראשית טו ה). וַיִּצְבֹּר יוֹסֵף בָּר כְּחוֹל הַיָּם הַרְבֵּה מְאֹד עַד כִּי חָדַל לִסְפֹּר כִּי אֵין מִסְפָּר (בראשית מא, מט).


ועוד כמה מילים שאינן נראות כמו מילים של מספר:
יום הולדת
בן בכור- הבן הראשון
בן זקונים- הבן האחרון
פחת (כל שנה ערך המכונית יורד)

מחיר

קרנטינה - מהמילה הלטינית ל 40. ימי בידוד של מלחים שבאו מאזור מוכה מגפה שחורה בימי הביניים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה