יום שישי, 24 בינואר 2014

אבנים מייצגות מספרים



בדרך כלל אנחנו תופסים את אבני החושן כמייצגים את שנים עשר השבטים, אבל למה דווקא אבנים ולא שום חומר אחר?
ברחבי העולם העתיק אנשים השתמשו באבנים כדי לייצג מספרים, וחישבו את חשבונותיהם באמצעות הזזת אבנים על גבי לוח. נראה כי הפיתגוראים היו עונים ששנים עשר השבטים, ושתיים-עשרה האבנים, מייצגים את המספר 12 (ולא להפך) כי מספרים הם הכל, וכל העולם נשען על מספרים, כמו שבמיתולוגיה ההודית הארץ נחה על גבי ארבעה פילים, והפילים עומדים על צב ענק.


מקורFlammarion, History of the Heavens, 1877

נוהגים לפרש את האגדה הזאת במין חיוך עקום, כאילו שאנחנו בוגרים בעוד שההודים הקדמונים היו אינפנטילים, אבל הכוונה של האגדה ההודית היא שהעולם נשען על המספר ארבע שמיוצג על ידי ארבעה פילים, והמספר ארבע נשען על המספר אחד שמיוצג על ידי הצב, וניתן כיום להמשיך את האגדה ולספר שהצב נשען על האפס, שהוא המספר היחיד שקיים, וכל האחרים אינם אלא בבואות שנוצרו בצלמו כדמותו. 
נוסח מקביל לאגדה ההודית על ארבעת הפילים ניתן לגלות בסיפור המקראי הבא: 
וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן, וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים. שֵׁם הָאֶחָד פִּישׁוֹן הוּא הַסֹּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשֶׁר שָׁם הַזָּהָב (בראשית, ב, י- יא) (בראשית, ב, י- יא)
=
מעניין לשים לב שבצילום של המגן דוד יש שש אבנים שמוקפות בשש אבנים. אילו הקפנו כל קבוצה כזאת בעיגול ניתן היה לדמותן כאדוות שנוצרות במים לאחר פגיעה של אבן. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה