יום שישי, 10 בינואר 2014

ניצחון המופשט על המוחשי



חיתוך עץ מתוך האנציקלופדיה מרגריטה פילוסופיקה מאת גרגור רייך שיצאה לאור בשנת 1503 מציג את אלת האריתמטיקה כמעין מאזניים שמוכרעות לכיוון שבו יושב מי שנחשב לממציא הספרות, בואתיוס (בן המאה השישית לספירה, יליד רומא), שעוסק במספרים המופשטים ומחייך, בעוד פיתגורס, העצוב והמובס, מחשב באופן מוחשי באמצעות אבנים כמה זה 1241 ועוד 82
מקור:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gregor_Reisch,_Margarita_Philosophica,_1508_(1230x1615).png


באנגלית המילה שמציינת חישוב, Calculate, מקורה במילה הלטינית שמציינת חלוק אבן קטן, או חצץ, וזאת מכיוון שבמאות הראשונות לפני הספירה היה נהוג לחשב באמצעות הזזת אבנים על גבי לוחות ספירה מכוסים באבק, שקדמו לחשבוניות, שנקראות עד היום בלועזית בשם abacus , שמקורו במילה העברית אבק. בנוסף, ידוע שהפיתגוראים נהגו להתבונן במספרים כשהם מיוצגים באמצעות אבנים שהונחו על גבי האדמה.
עוד זכר לחישוב באמצעות אבנים ניתן למצוא בברית החדשה בפסוק: 
"ויבוא ישוע אל מקדש האלהים ויגרש משם את כל המוכרים והקונים במקדש ויהפוך את שולחנות השולחנים ואת מושבות מוכרי היונים" (מתי כא: יב). בדרך כלל מתרגמים את המילה שולחנים שבפסוק זה בביטוי חלפני כספים, אבל התרגום הזה מחמיץ לדעתי את המנהג שנהג באותה תקופה לפיו חישבו מספרים על גבי שולחן מיוחד, שהיו עליו עמודות, שעליהן הניעו אבנים קטנות שייצגו מספרים. השולחן הזה נקרא באנגלית counter כלומר: שולחן לחישוב חשבונות, לספירה.
מרבים לצטט מתוך ספר יצירה, הטקסט הקבלי הקדום ביותר אחרי חזון המרכבה של הנביא יחזקאל, את הקטע שעוסק במספרי עצרת: "שתי אבנים בונות שני בתים"... והמפרשים מסבירים שאבנים הן אותיות, אבל מדוע דווקא אבנים הם לא מסבירים. לדעתי מדובר באבנים שייצגו מספרים, ולכל אחת מן האותיות העבריות יש כידוע גם ערך מספרי. 


עשר היחידות מאפס עד תשע על בול אנגלי לזכר 
צ'ארלס בבג'
 1791-1871 

ממציא מכונות החישוב 
שבישרו את המחשבים

עיצב את הבול: פטר טיל


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה